Jordgubbsparfeit

Heyy! Nu har jag precis gjort klart min jordgubbsparfeit, ( tror att det stavas så?) jaja ialafall, den står i frysen nu och jag hoppas att den blir superduper god, eftersom det är lördag idag och jag ska vara hemma med familjen så tänkte jag att vi skulle ha lite gott till kvällsfika :)

Här kommer receptet!


4 portioner/st.

0,5 liter

jordgubbar
4 st äggulor
1 dl socker
1 dl vatten
4 dl vispgrädde
Garnering
1 näve jordgubbar
1 nypa citronmeliss

GÖR SÅ HÄR

1. Rensa bären och kör dem till en puré i en mixer eller matberedare.

2.
Blanda äggulor, socker och vatten i en tjockbottnad kastrull. Sjud upp under vispning till en tjock kräm. Låt krämen kallna, vispa i den då och då.

3.
Vispa grädden tjock. Blanda ner jordgubbspurén och grädden i äggkrämen. Häll parfaiten i en form och låt stå i frysen i minst 4 timmar.

4.
Stjälp upp jordgubbsparfaiten ca 15 minuter innan den ska ätas.

5.
Garnera med jordgubbar och citronmeliss.

Bild lånad från internet
Bild på min egna kommer senare! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0